Pitkästä aikaa kerkeää tännekin hieman höpöttelemään, mitä me ollaan täällä saatu aikaiseksi. Blogin päivittäminen vie muutaman tunnin, joten ei ole ollut oikein aikaa keskittyä blogin naputtelemiseen. Kuitenkin – nyt minulta löytyi mukavasti vapaa-aikaa kaiken kiireen keskellä, joten eikun keittiönpöydälle päivityksen tekoon.

Viime viikolla vietettiin Suomessa juhannusta ja näin meidänkin harjoittelupaikalla pidetään suomalaisten juhlien perinteitä yllä. Eli vietimme myös juhannusta täällä päässä ja torstaina menimmekin yhdessä asukkaiden kanssa Sunnybrook-puistoon, jossa meille oli järjestetty piknik. Piknikilla meille soitettiin livemusiikkia, söimme juhannusruokaa (perunasalaattia, lihapiirakoita, lenkkiä ja kotikaljaa) sekä lauloimme yhteislauluja. Sää oli kuin morsian konsanaan – se lämpö joka helli meidän kaikkien ihoa oli jotain aivan ihanaa! Säät ovat yleisesti ottaen ihan suosineet meitä täällä, muutamia sadepäiviä lukuun ottamatta päivittäinen lämpötila pysyy reilusti yli 20 asteessa ja kosteusprosentti on korkea, joka tekee ulkona olemisesta hiostavaa. Kukaan asukas eikä työntekijä saanut lämpöhalvausta puistossa, joten suurimmilta ongelmilta vältyttiin.

Saatuamme piknikin kunnialla suoritettua, menimmekin kiireellä pakkaamaan asunnollemme viikonlopun ”juhannusreissua” - New Yorkia ajatellen. Muutama tunti unta nokkaan ja taksilla klo 3.30 lentokentälle yöllä. Lähtöselvityksen tehtyämme meidän piti mennä seuraavaan jonoon ja täyttää tullikaavake minne olemme menossa jne. Nämä samat asiat meidän piti selittää tullivirkailijalle, joka lätkäisi leimat passiimme ja toivotti hyvää matkaa. No, eihän se jonotus siihen vielä loppunut kun piti mennä vielä turvatarkastukseen ja läpivalaisuun. Nämä kaikki vaiheet käytyämme pääsimme vihdoin portille odottamaan lentoamme. Lento Torontosta New Yorkiin kesti noin 1,5 tuntia.

New Yorkin päässä otimme lentokenttäjunan (en muista tarkkaa nimeä), jolla menimme metroasemalle. Metroasemalta pääsimmekin mukavasti hotellimme läheisyyteen Manhattan-saarelle. Juna-metro-yhdistelmä kesti noin tunnin ja hinnaksi tuli viisi euroa joka ei ollut paha verrattuna taksihintoihin. Löydettyä hotellimme, jätimme laukut hotelliin ja lähdimme saman tien katselemaan nähtävyyksiä.

New Yorkissa meillä oli explorer passit, jotka maksettiin etukäteen netissä. Kortille sai valita 3, 5 tai 10 nähtävyyttä ja erikseen lippuja ei tarvinnut ostaa kun vilautti vaan korttia lipunmyynneissä. Noh, kortti jakoi meidän kaikkien mielipiteet koska yllättäin eihän nyt tuo matkustaminen näin helppoa voi olla. Esimerkiksi kun menimme Statue of Libertyn lipunmyyntiin (Vapaudenpatsas), meille sanottiin että joudumme noutamaan liput jostain aivan ydinkeskustasta, jonne oli reilusti viiden kilometrin matka.. käytyämme liput keskustasta menimme takaisin jonottamaan vapaudenpatsaan lipunmyyntiin ja vasta sitten pääsimme sisään! Meillä meni tuohon sompailemiseen kolme tuntia (koska kaupunki on niin helvetin iso ja kävimme vielä fiksusti syömässä ennen saarelle lähtöä), joten kiitos vaan kun tästäkin oli informoitu niin hyvin meitä että kortti ei käykään lipunmyynnissä.

New Yorkissa (ja koko USAssa) on kyllä turvatarkastuksia joka lähtöön. Metrossakin meille kuulutettiin ainakin viiden minuutein välein väkivallan vaarasta ja siitä, että muistakaa ilmoittaa väkivalta-/taskuvarkaus-/ ym. tapaukset poliisille. Useimpiin paikkoihin (Empire State Buildingiin ja Vapaudenpatsaalle) jouduimme läpi käymään turvatarvastukset ja läpivalaistukset. WTC-tornien muistopaikalla pörräsi laumoittain poliiseja tarkkailemassa turisteja. Vaatekaupoissa oli kymmenittäin vartijoita.

WTC-tornien toiselta muistopaikalta kuvaa..

Kävimme katsastamassa mm. Keskuspuiston (Central Park), Empire State Buildingin, Vapaudenpatsaan, Madame Tussaudsin (vahamuseo), Time Squaren (useampaankin otteeseen), Brooklynin sillan jne. Olimme matkalla perjantaiaamusta maanantaiaamuun ja mielestäni näimme ihan hyvin paikkoja lyhyessäkin ajassa vaikka aikamoisella aikataululla jouduimmekin aluksi matkustamaan. Paljon enemmänkin varmaan näkemistä olisi ollut, mutta itselleni oli tärkeintä nyt päästä vain näkemään tämä ”niin kuuluisa” kaupunki ja olin reissuun ihan tyytyväinen.

Keskuspuistoa..

Brooklynin silta..

Madame Tussaudsista kuvaa..

Palattuamme reissusta kaikki teimme uutterasti töitä koko viikon, koska työpaikassamme tapahtui sekä iloisia että surullisia asioita. Olemme tällä viikolla töiden jälkeen vain hengailleet, itse kävin ensimmäistä kertaa elokuvissa täällä. Menin läheiseen Cineplexin leffateatteriin Russellin kanssa katsomaan elokuvan Neighbours. Tiistaina oli erikoistarjouspäivä, jolloin liput maksoivat 4 euroa kappale, joten ajattelimme käyttää tilaisuuden hyväksemme. Vedin leffateatterissa hirveät ähkyt, kun tapani mukaisesti halusin popcorneja elokuvaan mukaan. No, ensinnäkin ajattelin että otan tuon L-kokoisen ”tarjouksen", ja se popcornisäkki oli varmaan kolmen litran kokoinen. Limpparillakin oli kokoa ainakin yli litra ja kaupan päälle saimme vielä Skittles-karkkipussin, yööööööööhhhh... Leffakulttuurikin on täällä hyvin erilainen. Leffan ajaksi ovia ei suljettu ja ihmiset saivat vapaasti käydä hakemassa pitsaa ym., purtavaa saliin koko elokuvan ajan. Hyvien kohtausten tullessa ihmiset nauroivat todella kovaan ääneen yhdessä ja ihmiset keskustelivat normaaliin äänen sävyyn koko elokuvan ajan. Noh.. olipahan tämäkin kokemus, ei ehkä miellyttävä mutta erilainen ja hauska kylläkin!

Meiltä löytyy lisäksi asunnostamme mölkky, joten pelasimme Russellin ja kämppikseni kanssa pari erää mölkkyä eräs ilta. Russell oli ihan yllättynyt, kun sanoin että Ranskassa mölkky on todella suosittu peli. Saatiin ranskalais-kanadalainen herrasmies Russellikin rakastumaan kyseiseen peliin ja hän haluaa myös erittäin mielellään kokeilla kyykkää, kun hän joskus sitten saapuu Suomeen. :)

Tänään sunnuntain kunniaksi kävimme toisen kämppikseni kanssa Torontossa järjestettävässä Worldpridessä. Paikalla sekä katsojia että kulkueeseen osallistuvia oli lähemmäs 250 000 ihmistä ja mekin saimme olla osana kulkueen alkupäätä. Kävelimme noin kahden kilometrin kulkuematkan Yonge streetille asti ja aurinko helli meitä jälleen kerran mm. polttamalla minun olkapääni :D Tunnella pridessä oli aivan mahtava (itse tanssin koko kulkueen matkan musiikin tahtiin ja heilutin lippua) ja ihmisiä oli korkeiden kerrostalojen katoilla katsomassa kulkuetta. Lisäksi paikalla oli todella paljon median edustajia, televisiohelikoptereita, turisteja, myyntikoppeja jne. Ihan mieletöntä! En saanut kulkueesta montaa kuvaa kuvattua, kun keskityin jammailemiseen ja laulamiseen koko ajan.

Kaikkien maiden liput oli edustettuna (myös Suomenkin lippu). Lisäksi pridessä oli mukana kansainvälisiä yhdistyksiä ja firmoja sekä paikallisia firmoja, opiskelijayhdistyksiä, sairaaloita jne.

Tämmöistä pientä tänne tällä kertaa. :) Aika menee todella nopeaan, itsellänikin ei ole enää kovin montaa viikkoa niin tulen takaisin Suomeen (potuttaa jo vähän valmiiksi). Terveiset kaikille lukijoille!