Päiväreissu Montrealissa takana ja olemme tulleet takaisin turvallisesti perille Torontoon.

Lähdimme kämppikseni kanssa perjantaiyönä klo 00.30 paikallista aikaa Megabussilla Montrealiin. Matka bussilla kesti n. 6,5 tuntia yhteen suuntaan Kingstonin kautta. Megabus on halpabussiyhtiö, saimme meno-paluuliput noin 50 euron hintaan/nenä. Junalla tai lentäen liput olisivat olleet huomattavasti kalliimmat, joten päädyimme bussivaihtoehtoon.

Bussi lähti Toronton Yonge streetin läheltä, Canada Coach-terminaalista (610 Bay street). Ajattelimme, että päiväreissu meille riittäisi aivan hyvin pienen palan Montrealista näkemiseen. Nukuimme yllättäin koko bussimatkan, mitä nyt itse välillä heräsin Kingstonin terminaalin kohdilla pysähdyksen aikana. Bussiin mahtui 81 matkustajaa ja bussin ollessa täynnä sisällä oli kuitenkin mukavan unelias tunnelma, joka auttoi saamaan unen päästä kiinni.

Päästyämme perille Montrealiin, bussi jätti meidät Megabussin terminaaliin lähelle Central stationia. Ensimmäiset aamutunnelmat olivat, että ”mikä helkkarin betonihörskä tuossa vastapäätä on..” No, sehän paljastui tuttavallisesti Hilton-hotelliksi, oli muuten oikeasti todella ruma hotelli ulkonäöllisesti. Etäisesti mieleeni hiipi betonibunkkerimaiset maisemat Kouvolasta.

Alikulkutunneli matkalla Vanhaan kaupunkiin..

Ensimmäisenä ajattelimme lähteä metsästämään aamupalapaikkaa. Menimme Central stationin läpi metroasemalle (Bonaventure tai vastaava), josta ostimme päivän metrolipun 10 cadin hintaan. Pörhälsimme ”sinisellä muovimetrolla” ensimmäisenä Vanhaan kaupunkiin, koska ilma alkoi mukavasti olemaan jo lämmin ja yllättäin hieman huonosti nukutuilla yöunilla olikin vähän ylipirteyttä ilmassa.

Käveltyämme hetken aikaan Vanhassa kaupungissa, lämpötila rupesi olemaan jo lähellä +20 astetta. Löysimmekin aamupalapaikaksi mainion Eggspectationin, jossa itse nautin aamiaiseksi perinteisen Montrealilaisen bagelin, tuoreita hedelmiä/marjoja, tuoremehun ja vettä. Aamiainen maksoi itseltäni noin 20 cadia veroineen, mutta aamiaisella pärjäsikin pitkälle iltapäivään.

Aamiaisen jälkeen kävelimme ympäriinsä Vanhaa kaupunkia, jossa näimme samalla mm. Montrealin tiedekeskuksen, satamaa, veneklubialuetta, vanhoja teollisuusrakennuksia ja mukulakivikatuja. Aamuinen, utuinen Montreal oli ihanan rauhallinen paikka kävellä. Vastaantulevia ihmisiä tuli harvakseltaan vastaan ja nekin oli lenkkeilijöitä. Vanhaa kaupunkia kierrellessämme ajattelimme seuraavaksi matkata metrolla Mont Royal-kukkulan lähelle, josta Montrealin kaupunki on saanut nimensä. Kukkula onkin valtava ja emme kiertäneet koko kukkulaa edes läpi. Menimme ensimmäiselle näköalatasanteelle polkuja pitkin, josta näimme tyydyttävästi Montrealin kaupungin ylle. Kävelymatkaa jyrkkiä polkuja pitkin tuli useampi sata metriä ja kyllä muuten jalat ja kroppa kiittivät pienoisesta vaelluksesta 25 asteen lämmössä. :)

Kuvassa melko keskellä näkyy valkoinen rakennus, Montrealin olympiastadion.

Päiväurheilut suoritettua hyppäsimme jälleen kerran metroon ja sieltä likelle keskustaa. Montrealin metroasemat ovat siistejä ja moderneja verrattuna muihin metroasemiin mitä olen nähnyt. Esimerkiksi yhdellä metroasemalla oli mm. tykillä heijastettu aikataulutiedot vastapuoleiselle seinälle. Tykki julkisissa tiloissa järkytti minua :D Ei ikinä Suomessa uskallettaisi laittaa tykkiä metroasemalle. Okei, no oli tämä tykki suojattu aikamoisella metallisuojalla, mutta kuitenkin.

Montrealissa puhutaan valtakielenä ranskaa, joten mainokset, kuulutukset ja kadulla kuuluva puhe oli suurimmalti osin ranskaa, mistä kämppikseni tykkäsi (ja minustakin se kuulosti kivalta). Lisäksi mielestämme Montreal on sekoitus vanhaa (paljon vanhoja, kauniita rakennuksia) sekä nykyaikaista Eurooppaa. Menimme keskustassa jonkinmoiselle ostoskadulle, joka olikin täynnä liikkeitä ja bongasimme myös Montrealista Eaton Centerin, joka on myös Torontossa. Lähemmän 30 asteen lämpö "pakotti" meidät menemään terassille juomaan yhdet janojuomat, itse nautin Cosmopolitan-drinkin (pyytämättäni ilmeisesti jollain tuplaviinalla, liekö taas se suomalaisuus paistanut läpi vai mitä) ja kämppikseni nautti pienen tuopin valkoista olutta. Janojuotavan jälkeen kävelimme ostoskatua läpi, sekä yritimme löytää mm. Montrealin Hockey hall of famen. Näimme matkalla kuitenkin upeita katedraaleja, joista yhteen (ilmaiseen, köh) uskaltauduimme sisään. Siellä oli juuri alkamassa häät. :)

Päivällisen nautimme Mikes-nimisessä italialaisessa ravintolassa. Päivällisen jälkeen kiertelimme hieman paikkoja (kävimme mm. Indigo-cafessa, joka on kahvila-/kirjakauppaketju) sekä sen jälkeen totesimmekin, että bussi lähtee klo 19 paikallista aikaa ja alkaakin tulemaan jo kiire. Eikun bussiterminaaliin odottamaan bussia ja jälleen 6,5 tunnin bussimatka kohti Torontoa alkaa. Tällä kertaa bussi ei ollut niin täynnä ja teimme ylimääräisen pysähdyksen huoltoasemalla bussikuskille tulleen pahoinvoinnin takia. Saavuttuamme Torontoon vettä tuli taivaan täydeltä ja fiilis oli, kun olisi kotiin tulossa. Kotiutuminen Torontoon siis on tullut aika hyvin jo sisäistettyä.

(Ei Montrealiin liittyvä kuva, mutta kesäkuumalla on ihanaa juoda persikka-sitruunajääteetä ja ottaa pikkuinen marjakakkupala matkaan Torontosta kun heiluu kaupungilla. Kamppailen edelleenkin sisäisesti, onko Starbucks vai Tim Hortons parempi kahvilaketju...)

Tänään sunnuntaina teimme lisäurheilua, ihan kun muutenkaan paikat ei olisi hellänä. Pyöräilimme lähikauppaan ruokaostoksille. Tajusin, että taitaa olla viimeisiä kertoja aikaa käydä Loblawsissa (kauppa) ennenkuin torstaina jatkan matkaani. Harmittaa. Tuntuu, kun matka jäisi kesken ja olisi vielä paljon nähtävää ja tehtävää. Kuitenkin kaikki hyvä myös loppuu aikanaan.. Suomesta minua tänään muistutti illalla syömämme Fazerin sininen maitosuklaa. Kotiinpaluu tapahtuu pian.