Sateinen Toronto muistutti meitä olemassaolollaan jälleen kerran tänään. Aamulla nautittuamme pahaa itse keittämäämme kahvia suuntasimme kämppiksen kanssa nokkamme kohti Greenwoodin metroasemaa. Meiltä lähimmälle metroasemalle on noin kilometrin matka, joten reippaasti sateen ropistessa talsimme matkan reippain askelin. Metromatka (pieni polettimainen kolikko, token) maksoi 3 cadia (Kanadan dollari) ja ostimme samaan syssyyn jo paluumatkankin tokenin. Kun metroaseman portista mennään sisään, saa samalla halutessaan ottaa pienestä lippuautomaatista lipun joka kelpuutetaan Toronton alueella kaikkiin julkisiin liikennevälineisiin (ratikka, bussi jne). Eli voin kätevästi vaikka metrosta vaihtaa bussiin tarvittaessa. Lippu toimii yhteen suuntaan ilman välipysähdyksiä, esimerkiksi en voi matkan varrella jäädä bussista pois kauppaan ja jatkaa seuraavalla bussilla matkaa samalla lipulla. Olipas helposti selitetty.

Vaihdoimme vihreältä linjalta Bloor & Yongella keltaiseen metrolinjaan, jolla menimme Uniolle asti. Jäätyämme metrosta pois keskustassa päädyimme ison kauppakeskuksen/mikälie alakertaan ja sotkimme itsemme sieltä ulos asti hieman kohtalokkain seurauksin. Talsimme ihan fiiliksissä etsien CN Toweria (täällä suunnistetaan sen rakennuksen mukaan) ja eihän sieltä isojen rakennusten keskeltä yllättäin koko tornia huomaa. Menimme läheiseen Tim Hortonsin kahvilaan kysymään, että miten mahdollisesti pääsisimme satamaan päin koska tarkoituksenamme oli mennä maisemaristeilylle. Ystävällisesti ihmisten opastettua meidät oikealle reitille päädyimmekin satamaan, jes! Menimme Mariposa cruisesin satamapisteen luokse kysymään, milloin seuraava maisemaristeily alkaisi. Saimme hieman vaivalloisesti ostettua liput 1,5 tunnin päähän seuraavalle risteilylle. Minulle tuli hieman maksuongelmia, koska jostain kumman syystä debit-kortti on täällä kummallinen käsite.. Credit-kortit toimivat moitteettomasti, mutta en ole siirtänyt creditilleni rahaa ja läheltä en ollut löytänyt automaattiakaan mistä nostaa käteistä. Kämppikseni sai maksettua risteilyn lippunsa nopeasti ja lähdimmekin etsimään minulle pankkiautomaattia. Siihenkään mokomaan tekniikan ihmeeseen ei minun debit-korttini käynyt, mutta onneksi minut pelasti varalla oleva toinen luottokorttini, jolla pystyin maksamaan risteilylipun. Tadaa - sitten vain odottamaan että pääsisimme risteilylle.

Odottaessamme risteilyä pistäydyimme läheisiin irkkupubiin juomaan Somersby-siideriä. "Pienin" tuoppikoko oli 0,5 litrainen tuoppi, joten päädyimme ottamaan sellaiset janojuomaksi. :D Ajan kuluessa huomasimmekin, että risteily lähtee joten suuntasimme takaisin satamaan ja oikealle Mariposa Cruisesin laivalle. Maisemaristeily kesti 45 minuuttia ja hintaa tuli matkalle 20 cadia, eli 13 euroa. Kiersimme pienen saaren ympäri ja menimme takaisin satamaan - itse olisin odottanut vähän laajemmalle reviirille ulottuvaa maisemaristeilyä. Noh, kuitenkin. Kun paatti loittoni satamasta kohti risteilyä, Toronto näytti kauniilta kauempaa katsottuna vaikka satoikin. Samalla laivan henkilökunta vinkkasi, että maanantaina 19.5, kun Kanadassa vietetään Victoria dayta olisimme tervetulleita laivalle uudestaan katsomaan kaupungissa tapahtuvaa massiivista ilotulista sekä kaupungin valoja. Lisätietoa Victoria daysta löytyy Wikipediasta osoitteesta http://en.wikipedia.org/wiki/Victoria_Day .

Maisemaristeilyn jälkeen piipahdimme syömään Yonge Streetille, The 3 Brewersiin. Kämppikseni söi päivälliseksi maittavaa pihviä ja itse valikoin thaikanalla höystettyä salaattia. Ruokajuomana kämppikselläni oli cokista ja itselläni vettä. Tarjoilijat täyttivät lasit automaattisesti uudelleen juomista eivätkä edes veloittaneet lisähintaa kokiksesta/vedestä mikä oli mielestäni mielenkiintoinen juttu. Oma ruokani juomineen maksoi noin 13 euroa, kun otin lisäksi vielä valkosipulipatonkia leiväksi.

Vatsat pinkeinä suuntasimme Eaton centeriin, koska kämppikseni halusi esitellä minulle yhden erityisen kaupan josta voisin pitää. Kauppa oli nimeltään Hot top pic ja se oli aivan mahtava putiikki! Siellä oli laidasta laitaan mm. bändipaitoja, Disneykrääsää, somesta tuttuja paitoja, housuja jne., sekä lisäksi sieltä löytyi koruja, lompakoita, reppuja jne jne jne.

Vältyin pahemmalta ostoshimolta ja ajattelin, että palaan kauppaan sitten reissun loppuvaiheessa ostamaan jotain kivaa krääsää. Kävimme lisäksi muutamassa muussakin vaatekaupassa, kuten Forever21:ssa, Caragessa, American Eaglessa ja Old Navyssa. Ostin itselleni alennuksesta kaksi toppia, jotka maksoivat yhteensä 5,5 euroa. Lisäksi ostimme kämppiksen kanssa ekat Kanada-paidat itsellemme! Nyt sulaudumme paikallisten joukkoon, koska oikeasti suurin osa paikallisista käyttää jotain Kanada-vermettä päivittäin (t-paita, huppari, reppu tms., jossa on Kanadan lippu). Pahemmilta ostoshimoilta siis vältyin onneksi, kyllä tässä on vielä aikaa shoppailla itsensä vararikkoon jos niin haluaa. Kokeilin myös ensimmäistä kertaa täällä tuoresmoothieta, jossa makuna oli mansikka-banaani. Large-kokoinen smoothie maksoi 3,5 euroa ja juotavaa mukissa oli 4,5 desilitran verran. Täällä on ihanasti joka kulmassa jotain jogurtti-/smoothie-/suklaakauppoja joita en voi vastustaa! Onneksi nyt viikon aikana on tullut käveltyä sen verran reippaasti, että välillä voi itsensä palkitakin smoothiella. :)

Tänään aamulla myös yritimme kämppikseni kanssa saada yläkerran kylpyammeen viemäriä auki. Emme onnistuneet mokomassa. Lisäksi tänään vielä laitamme roskapöntöt kuntoon tuohon kadun varteen, koska täällä huomenna perjantaina East Yorkin alueella kerätään kaikki roskat vietäväksi jätelaitokselle. Täällä kierrättämisesta ollaan tosi tarkkoja ja meidänkin talossa kaikki pikkuisetkin jutut laitetaan kierrätykseen.

Huomasin juuri, että suomalaiset sanat alkavat jo unohtua minulta, joten jos blogitekstini ei ole ymmärrettävää niin kielikylpy on tehnyt tehtävänsä.

Terveiset Suomeen (jälleen kerran) sateisesta Torontosta, East Yorkin alueelta, Greenwood avenuelta.